Een breed programma opraap-, snij- en doseerwagens voor zowel boer als loonwerker. Beginnend in de vermogensklasse vanaf 50 PK tot en met de zwaarste types die voor vermogens van boven de 300 PK niet terugschrikken. Ook is in het gebruik als dubbeldoelwagen voorzien. Met een compleet gesloten bovenbouw, grote 26,5" banden en een afsluitbaar invoerkanaal staat niets het gebruik als silagewagen naast de hakselaar in de weg. Dat is economisch denken, dat is Strautmann.
Strautmann opraapwagen Vitesse
Strautmann opraap- en doseerwagens Vitesse zijn in de praktijk uitermate zwaar beproefd. De toegepaste technieken zijn robuust en betrouwbaar. Het snelsmeer-systeem op de rotorinvoer reduceert het onderhoud tot een minimum.
Pick-up met grote capaciteit, ruime doorsnede en 5 rijden tanden (25% meer opnamecapaciteit) die op stabiele vierkante buizen zijn aangebracht.
Rotor-invoer, een compacte lichtlopende invoer met 5 invoerarmen en een grote capaciteit. Het gewas wordt optimaal behandeld. De invoerarmen worden door commandoschijven aan beide zijden gestuurd. De dubbele invoertanden staan altijd onder 90 gr. ten opzichte van de invoerkanaalachterwand. Voordeel: minder vermogen nodig en snijdt perfect.
Smeersysteem, de gehele rotor, lagers van de rollen en de scharnierlagers, kunnen uit één stand worden gesmeerd. Tijd 2 à 3 minuten. Besparing tot 90% van de tot nu toe benodigde tijd.
Snijmechanisme, van de Vitesse is helemaal op de eisen in de praktijk afgestemd. Er kunnen maximaal 37 messen worden gebruikt. De theoretische snijlengte bedraagt bij 37 messen, 40 mm. Zes messen zijn vast in de wagens ingebouwd. De overige 31 messen zijn over 2 rijen verdeeld, hdyraulisch of mechanisch in het werk te stellen. Het in het invoerkanaal brengen gebeurt hydraulisch. Elk mes is apart beveiligd. Met enkele handgrepen zijn de messen in- of uit te bouwen. Deze messenbeveiliging en de manier van inbouwen is een patent van de firma Strautmann.
Doseeraggregaat. Grote, zeskantige walsen met agressieve tanden garanderen een wikkelvrij lossen en een ruim zwad achter de wagen. Door de grote losopening is de wagen snel leeg te draaien.
Strautmann opraap-, snij- en doseerwagen Super Vitesse
Voor loonwerkers en grote gebruikers bouwt Strautmann de Super Vitesse, want alleen op grote oppervlakten kan de capaciteit van deze wagen voluit worden benut. Het invoer-systeem - een robuuste en onderhoudsvrije invoerwals - is bepalend voor de hoge capaciteit van de Super Vitesse. De Super Vitesse is een lichtlopende machine met een hoge capaciteit. Onderhoud en reparatie-werkzaamheden zijn tot een minimum beperkt. Economisch in het gebruik op grotere bedrijven.
Invoerwals, deze bestaat uit een dikwandige centrale buis met 80 mm. dikke aseinden en overeenkomstig zware lagers. De vast op de centrale buis gelaste tanden zijn van een 10 mm. dikke, hoogwaardige staalsoort. Verbuigen uitgesloten.
InvoersysteemInvoersysteem Super Vitesse met 37 snijmessen. Robuuste invoerwals met invoertanden, de tanden zijn verdeeld in 4 rijen warbij deze dan weer in drie delen verspringend zijn aangebracht. Tweezijdige aandrijving door zware duplex kettingen. Nauwelijks bewegende delen - slechts twee smeerpunten. Messensnel-wisselsysteem, waarbij alle messen per stuk worden beveiligd.
De Super Vitesse 3001, 3001-H, 3401, 3001 DO, 3001-H DO, en 3401 DO, zijn standaard uitgerust met een dubbele bodemketting. De 4 kettingstrengen bestaan uit een hoogwaardig verdicht materiaal en hebben elk een breuk-belasting van 11 ton. Bij de Super Vitesse 3401 en 3401 DO is de bodemkettingaandrijving uitgerust met een 2-trapsmotor.
Strautmann opraap-, snij- en doseerwagen Super Vitesse CFS
Opraap- en doseerwagen Super Vitesse CFS heeft een uitstekend snijbeeld. Hierdoor wordt de basis gelegd voor een hoge voerkwaliteit. De hoge capaciteit maakt de Super Vitesse CFS tot een zeer interessante machine voor grote melkveehouderijen en voor de loonwerker. Vanwege de energie-besparing door de hoge capaciteit en het efficiënte werken kan de Super Vitesse CFS concurreren met andere manieren voor het oogsten van gras.
UNIEK LAADSYSTEEM (CFS):
- CFS wals tussen de pick-up en de rotor optimaliseert het laadsysteem voor een gelijkmatige belasting van de rotor.
- duidelijke krachtbesparing in het invoerkanaal door de hoger geplaatste rotor, door de CFS wals tussen pick-up en invoerrotor.
- ongestuurde pick-up met spiraal-vormige rijen tanden verbetert de opname van het gewas en reduceert versmering.
- spiraalvormige montage zorgt dat het gewas over de volle breedte wordt opgenomen, omdat de rotor en het invoerkanaal optimaal gebruikt worden.
Snij-inrichting. Met 36 messen op één niveau wordt een nauwkeurige snijlengte van 39 mm. bereikt. Alle messen zijn uitgevoerd met een gekarteld snijvlak. Door enkele handelingen kan het mes worden omgedraaid - de tussentijd van het slijpen wordt daardoor verdubbeld. De gehele snij-inrichting kan met twee hydraulische cilinders worden uitgezwenkt. Daardoor kunnen verstoppingen snel en gemakkelijk worden verholpen. Als de messen, door meermalen slijpen korter worden, kan de stand van het messenraam met spanners worden gecorrigeerd.
Dubbele bodemkettingen. U-profiel meenemers en hoogwaardige bodemkettingen van 11 mm. materiaal met een breukbelasting van 15 t per kettingstreng zorgen voor een gelijkmatig transport van de lading. Automatische kettingspanners houden de ketting altijd op de juiste spanning. De Super Vitesse CFS 3501 is voorzien van een 2-trappenmotor. (Optie op de Super Vitesse CFS 3101)
Strautmann opraap-, snij- en doseerwagen Giga Vitesse
De Strautmann opraap- en doseerwagens Giga Vitesse CFS zijn uitgerust met 45 snijmessen. Hiermee wordt een theoretische snijlengte van 35 mm. bereikt. Grote 26,5" banden tot 800/40-26,5, minimaliseren de bodemdruk en maken de inzet op minder draagkrachtige grondsoorten mogelijk. Geringe rolweerstand en het daarbij horende lichte trekker, zowel op het veld als op de weg, verhogen het rendement door het brand-stofverbruik te verminderen.
UNIEK LAADSYSTEEM (CFS):
- CFS invoer in tekening CFS wals tussen de pick-up en de rotor optimaliseert het laadsysteem voor een gelijkmatige belasting van de rotor.
- duidelijke krachtbesparing in het invoerkanaal door de hoger geplaatste rotor, door de CFS wals tussen pick-up en invoerrotor.
- ongestuurde pick-up met spiraal-vormige rijen tanden verbetert de opname van het gewas en reduceert versmering.
- spiraalvormige montage zorgt dat het gewas over de volle breedte wordt opgenomen, omdat de rotor en het invoerkanaal optimaal gebruikt worden.
Boogie-tandemas onderstel
Standaard is de Giga Vitesse CFS voorzien van een paraboolgeveerde Boogie-tadnemas voor een totaalgewicht van 20 ton (aslast 28 ton). Door het diepliggende draaipunt van het onderstel kan de machine licht over de silo worden getrokken (Roll-Over effect). In de standaarduitvoering beschikken alle machines ook over een naloopgestuurde achteras. De onderstellen zijn geschikt voor zowel 22,5" als ook 26,5" banden. Optioneel kunnen de Giga Vitesse 4001 CFS en 4401 CFS worden uitgerust met een hydropneumatisch onderstel of een tridem-onderstel.
De Strautmann opraap- en doseerwagens Giga Vitesse CFS zijn uitgerust met 45 snijmessen. Hiermee wordt een theoretische snijlengte van 35 mm. bereikt. Grote 26,5" banden tot 800/40-26,5, minimaliseren de bodemdruk en maken de inzet op minder draagkrachtige grondsoorten mogelijk. Geringe rolweerstand en het daarbij horende lichte trekker, zowel op het veld als op de weg, verhogen het rendement door het brand-stofverbruik te verminderen.